Reklam ja tack!

Jag tillhör dem som anser att hela miljödebatten ofta blir fel. INTE att miljödebatt är fel, men att det krånglas till och ofta blir dokus på fel saker. För vissa saker är ganska enkla och man skall börja med det enkla. Som reklam i postlådan...Eftersom att jag numera får all viktig post i min digitala brevlåda så är just reklamen det som dominerar. Det hade den nog gjort ändå och det är det som är det absurda!
Hur kan företag få fortsätta att skicka ut reklamblad 2019 utan konskekvenser och utan att det blir någon debatt om det?
Varför införs inte, eller iallafall diskuteras inte en straffskatt för företag som skickar ut reklam i brevlådor? 
Jag har genom åren haft olika klisterlappar på lådan med "reklam nej tack". Det har fungerat ganska dåligt.  Antingen har de  antagligen varit för små, eftersom att det ändå lyckas komma reklam i lådan från företag som jag inte gett mitt medgivande till, eller så har de ganska snabbt försvunnit från lådan (som om någon plockat bort det).
Häromdagen gjorde jag en egen skylt med texten "Ingen reklam tack!" Jag skrev ut den, laminerade den och förberedde med skruvar för att fästa den på brevlådan. Där och då insåg jag det absurda i alltihop. Jag får saker i lådan som jag inte bett om eller vill ha och dessutom måste jag lägga ner tid för att freda min låda och i förlängningen miljön.
För egentligen borde det vara ganska enkelt. Ingen reklam i lådan om det inte särskilt påpekas att man Vill ha det. Som t ex genom ett klistermärke på lådan där det står "Reklam ja tack".

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln