top of page

Det jag trodde skulle bli något – men aldrig blev det.

  • 24 apr.
  • 2 min läsning

De finns där.

I mapparna. I anteckningarna. I de där dokumenten med namn som en gång kändes självklara. Lovande. Nästan färdiga redan innan första raden var skriven.

Jag öppnar dem ibland.

Inte för att fortsätta.Utan för att se vem jag var när jag började.

Det är märkligt hur mycket som ryms i något som aldrig blev klart.

Idéer som bar på en känsla jag inte riktigt kunde formulera då. Texter som tog slut mitt i något som kanske aldrig riktigt började. Fragment av något jag trodde skulle bli viktigt – men som aldrig riktigt hittade sin form.

Och ändå.

Det är inte misslyckanden.

Det är spår.

Av försök. Av riktningar. Av ett skrivande som inte alltid visste vart det var på väg, men som ändå behövde gå dit för att förstå något annat längre fram.

Jag kan se det tydligare nu.

Hur vissa av de där halvfärdiga texterna faktiskt lever vidare i det jag skriver idag. En formulering som återkommer. En ton som känns igen. En idé som fick vänta några år innan den hittade rätt plats.

Ingenting försvinner riktigt.

Det byter bara form.

Men det finns också sådant som aldrig kommer bli något mer än just det – en början.

Och det är kanske det som är svårast att acceptera.

Att inte allt är menat att bli färdigt.Att inte allt är menat att bli bra.Att vissa saker bara finns där för att ta en vidare.

Förr kunde jag fastna i det.

Känslan av att jag borde ha gjort klart. Att jag gav upp för tidigt. Att jag missade något.

Idag ser jag det annorlunda.

Att skriva handlar inte bara om det som blir klart.

Det handlar lika mycket om allt det som inte blir det.

För det är där man vågar testa utan att veta. Där man skriver utan att någon ser. Där man tillåter sig att inte vara färdig.

Och kanske är det just därför de där mapparna är så viktiga.

De påminner mig om att skrivandet inte är en rak linje.

Det är ett landskap.

Med stigar som tar slut. Vägar man vänder på. Och riktningar man bara behövde prova – för att kunna välja en annan.

Så när jag stänger de där dokumenten igen gör jag det inte med känslan av att något saknas.

Utan med en stillsam förståelse.

Att det som aldrig blev något…ändå blev en del av allt det som faktiskt blev.

HÖR AV DIG

“Berättelser som fastnar. Ord som lever vidare.”

0705 526 126

  • White Facebook Icon

Hitta mig på Facebook

bottom of page