top of page

När det mänskliga mötet nästan blivit en lyxvara

  • 5 maj
  • 2 min läsning

Det slår mig ibland hur lite som egentligen krävs för att man ska känna sig sedd. En blick som dröjer kvar. Ett leende som inte är på väg någon annanstans. En hand på axeln, ett skratt som landar i samma sekund hos två människor. Det där enkla, mänskliga som alltid varit självklarhet – men som nu känns ovanligt, nästan lyxigt.

För vi lever i en tid där allt kan skötas på distans. Bankärenden, jobb, läkarbesök, undervisning – allt går att lösa genom en skärm.Det är effektivt, bekvämt, snabbt. Men något har försvunnit i smidigheten. Något som inte går att klicka fram.

Det mänskliga.

Vi ser varandra mindre nu. Inte som i “vi möts inte i samma rum”, utan som i “vi ser inte varandra riktigt”. Vi registrerar, men vi upplever inte. Vi hör, men vi lyssnar inte. Vi nickar, men vi är redan på väg till nästa sak.

Och det märks i samtalen. De blir kortare, tunnare, rakare. Som om vi försöker effektivisera även våra relationer.

Men jag tror att själen har ett helt annat tempo än tekniken. Den kräver tid, närvaro, kroppsspråk, pauser. Den behöver känna värmen i en annan människas röst, se tvekan i ögonen, uppfatta det där lilla andetaget innan någon vågar säga det svåra. Inget av det går genom glas.

Det är därför de där små mötena som fortfarande sker – på en parkering, på jobbet, vid en fikaplan, på en trottoar – känns större än de borde. Som om de innehåller mer liv än de gjorde förr.

Kanske för att vi är utsvultna. Törstiga på kontakt. På någon som faktiskt är där och inte bara uppkopplad.

Det är en paradox, som gör att vi aldrig varit mer nåbara, men aldrig mer svårnådda.

Så kanske behöver vi börja värna de där ögonblicken igen. De enkla. De kroppsliga. De där vi möts utan filter.

Att inte bara fråga “hur är det?” utan stanna kvar för svaret. Att se någon i ögonen tills man verkligen ser dem. Att våga sitta i tystnad med någon utan att vilja avbryta den.

För det mänskliga mötet är ingen lyxvara egentligen. Det är det vi byggts av sedan tidernas början. Det är det som får oss att orka, att förstå, att känna att vi hör till.

Kanske är det dags att ta tillbaka det nu. Att låta tekniken vara verktyget – och varandra vara målet.

HÖR AV DIG

“Berättelser som fastnar. Ord som lever vidare.”

0705 526 126

  • White Facebook Icon

Hitta mig på Facebook

bottom of page