top of page

On a bus to St.Cloud

  • Skribentens bild: Tommy Widekärr
    Tommy Widekärr
  • för 7 dagar sedan
  • 3 min läsning

ree

Jag sitter här i morgonens stillhet och låter Gretchen Peters dra upp en filmduk framför mig. Det räcker med första raden – och jag är fast:


"On a bus to St. Cloud, Minnesota

I thought I saw you there

With the snow falling down Around like a silent prayer"


Det är nästan overkligt hur mycket känsla som ryms i fyra rader. En buss genom ett vinterlandskap, snön som ett stilla amen, och den där chocken när man tycker sig se någon man förlorat. Det går så snabbt. Ett ansikte i ett fönster. Ett minne som tar över verkligheten.

Och sedan flyttar hon oss vidare, från Minnesota till New York:


"And once on a street in New York CityWith the jazz and the sin in the air"


Den raden säger allt. Jazz och synd. Livet som fortsätter, pulserar, lockar – och mitt i allt detta: en spegling av någon som inte längre finns kvar. Och så:


"And once on a cold LA freeway Going nowhere"


Det är så skickligt. Tre städer, tre scener, tre ögonblick av förvirring: var det du? Det är som om hon följer efter honom genom hela landet, fast hon vet att hon aldrig kan hinna ifatt.

Refrängen slår sedan fast det som låten egentligen handlar om:


"And it's strange but it's trueI was sure it was you

Just a face in the crowd

On a bus to St. Cloud"


Det där går rakt in i mig. För visst är det märkligt hur minnet fungerar? Hur man ibland nästan vill tro att man sett någon, bara för att slippa tänka på sanningen.Ett ansikte i en folkmassa, men det är inte han. Det är sorgen som spökar.

Sedan blir det ännu tydligare vad som hänt. Peters skriver så varsamt men utan omskrivningar:


"In a church in downtown New OrleansI got down on my knees and prayedAnd I wept in the arms of JesusFor the choice you made"


Och där är det. Hans val. Hans bortgång.Det är inte en låt om ett avslutat förhållande, utan om en människa som tog sitt liv – och en kvinna som försöker förstå, försöker förlåta, försöker leva vidare.Jag hör den och tänker på alla de där frågorna som aldrig får något svar.

Hon sjunger sedan:


"We were just gettin' to the good partJust gettin' past the mysteryOh, and it's just like youIt's just like you to disagree"


Det är så mänskligt att det nästan gör ont. De var precis på väg att hitta rätt. Precis på väg att förstå varandra, att skapa något som kunde hålla. Och då – försvinner han.“Just like you to disagree.”Både kärleksfullt och bittert, och helt ärligt.

Till slut är hon tillbaka där allt började:


"And it's strange but it's true

You just slipped out of view

Like a face in the crowd

On a bus to St. Cloud"


Det är en av de vackraste avslutningarna jag vet.Ingen dramatik. Inga stora ord. Bara konstaterandet: du gled undan.Du är borta nu. Men jag ser dig ändå.

När jag sitter här och lyssnar tänker jag att låten egentligen handlar om allt det där vi aldrig helt släpper. Människor som försvinner men fortsätter att leva i våra tankar. Ansikten som dyker upp trots att de inte längre kan göra det.Sorgen som en följeslagare.Minnet som en skugga.

Och just därför är "On a Bus to St. Cloud" en så stark låt. Den vågar stå kvar i det som gör ont – inte för att vältra sig i smärtan, utan för att visa att den finns. Och att den, paradoxalt nog, kan vara vacker.

En buss genom Minnesota. Snön som en tyst bön och någon man älskat som fortfarande går bredvid, fast bara i tanken.

Det räcker så. Det är där den träffar.


HÖR AV DIG

“Berättelser som fastnar. Ord som lever vidare.”

0705 526 126

  • White Facebook Icon

Hitta mig på Facebook

bottom of page